Flash Gordon (CRONICĂ DE FILM)

Flash Gordon (1980) este un film Science Fiction din genul Space Opera, o adaptare după benzile desenate omonime ale lui Alex Raymond din anii 1930. La lansare nu s-a bucurat de prea mare prețuire din partea criticii, dar pe măsură ce timpul a trecut, a devenit un film cult printre pasionații de science-fiction. În film se întâlnesc influențe din Star Wars, Batman sau Superman. Dar mai presus de toate filmul strălucește efectiv prin costumația exotică, decorurile opulente, personajele cu măști grotești, laserele și jocurile de lumini, planetele exotice, dialogurile explozive, toate exagerate, influențate de benzile desenate. Umor, jocul dezinvolt al actorilor și muzica ascund slaba încărcătură emoțională și oarecum fără miză artistică. Sam J. Jones joacă ca un om de tinichea, ca să nu zic mai mult. Coloana sonoră este semnată de trupa Queen, piesa Flash Gordon devenind un hit.

Flash! ah-ahh!
Savior of the Universe!
Flash! ah-ahh!
He’ll save everyone of us!
Flash! ah-ahh!
He’s a miracle!
Flash! ah-ahh!
King of the impossible!

Povestea din film este simplă și ușor de urmărit. Personajele sunt clar definite știindu-se de la început cine este rău și cine este bun. Împăratul Ming (Max von Sydow) este răul absolut și dorește, dintr-un capriciu, să distrugă planata Pământ. Din fericire, lucrurile iau o altă turnură pe măsură ce „Flash” Gordon alături de prințesa Aura (Ornella Muti), prințul Barin (Timothy Dalton) și prințul Vultan (Brian Blessed) pun bazele unei alianțe și se răzvrătesc împotriva cruntului împărat. După cum se vede, plin de prinți și prințese. O treabă roială aș zice.

În timp ce împăratul se distrează provocând tot felul de calamități pe Pământ, aparent naturale, „Flash” Gordon (Sam J. Jones), un cunoscut jucător de fotbal american, împreună cu frumoasa jurnalistă Dale Arden (Melody Anderson) aterizează forțat în laboratorul lui Dr. Hans Zarkov (Topol), om de știință țicnit și neînțeles de NASA, convins că extratereștrii vor ataca Pământul. Pentru a putea riposta are construită o rachetă gata de decolare. Forțați de doctor, sub amenințarea unei arme, Flash și Dale Arden se îmbarcă și decolează. Cei trei vor ajunge pe planeta Mongo unde trupele nemilosului împărat Ming îi vor captura și ține ostatici.

Efectele vizuale sunt extrem de slabe tehnic (Star Wars: A New Hope apărut cu trei ani anterior are efecte speciale apreciate și astăzi!), dar au făcut deliciul fanilor și sunt încă o sursă de inspirație. Filmul are multe locuri comune, cum ar fi Regatul Arboria cu arborieni ce locuiesc în coroanele unor copaci gigantici, precum în Avatar sau în regatele elfilor din filmele inspirate de cărțile lui Tolkien. Accentul rusesc al oamenilor lui Ming. Laserele colorate. Mlaștina cu monștri ascunși, cu influență evidentă din Star Wars: The Empire Strikes Back.

Cu siguranță nu este un film de calibrul Războiului Stelelor sau a mai noului Interstellar și nici nu conține scene sau caractere memorabile, dar, cu toate acestea, „Flash” Gordon ne va salva pe toți, pentru că el este salvatorul Universului, regele imposibilului!

Postere Flash Gordon

Flash Gordon trailer.

Flash Gordon soundtrack – Queen