Ce am mai citit #1


„Bulevardul banchizelor”, Serge Brussolo, editura Lucman

serge-brussolo-bulevardul-banchizelorBulevardul banchizelor închide între coperți specificul brussolian: fatalitate, culpabilitate, fascinație morbidă, umor negru iar spre sfârșitul cărții, degradarea organică și intelectuală a personajelor. Plictisitor pe alocuri, alert în foarte puține cazuri, romanul excelează în descrieri și etalarea în văzul tuturor a traumelor reale sau închipuite ale lui Sarah, Judith, Thorn Gravdsen, Barney Wandsworth și ale indigenilor.

Ca în multe alte romane horror și aici intervin personaje neumane. Orașul, garguii, etravele navelor naufragiate, ghețarul, zombii prinși în ghețar, toate formează un decor fantastic și inimaginabil, deși perfect real pentru locuitorii din Gondjersthöld și străinii prinși în vâltoarea evenimentelor ce vor culmina cu distrugerea orașului și a celor prinși în mrejele poveștii. Povestea din roman este despre culpabilitate, despre exacerbarea responsabilității comune totul grefat pe un sentiment comun de vinovăție și de fatalism. Trecutul nu mai poate fi schimbat, iar iertarea nu poate veni decât din penitență și sacrificiu. Și când toate acestea sunt atent coordonate de un individ egoist, într-un colț de lume rece și întunecat cu un trecut sângeros, nimeni nu mai are scăpare. Așa cum un paianjen își țese pânza pentru a prinde musculițe suculente, atent la formă și la rezistență, tot așa Gondjersthöld devine un loc al pierzaniei pentru cei ce nu pot scăpa de sentimentul culpabilității și își doresc, sau cheamă, răul ca formă de curățare spirituală. Fantastic și horror la un loc, într-un singur roman. Serge Brussolo este maestrul francez al horrorului, un Stephen King baroc cu preocupări multiple. Brussolo a scris science-fiction, cărți pentru copii, romane polițiste, fantastice și istorice. Un scriitor foarte prolific!

„Vegetal”, Dănuț Ungureanu, Marian Truță, editura Nemira

vegetal-danut-ungureanu-205889S-a scris și s-a tot scris despre acest roman. Numai de bine. Așa că am purces și eu la citire și nu am regretat nici o clipă! Vegetal este un roman cu tentă fantastică, așa puțin ca în basmele românești cu Prâslea cel Voinic care pleacă de acasă pentru a reuși acolo unde ăi mai mari și mai tari au dat-o în bară sau au făcut-o lată. Aici prâslea e un țâști-bâști de paișpe’ ani pe nume Milu, muntean de pe undeva din Argeș cu palmele crăpate de muncă și îndrăgostit copilărește de consăteanca Ina. Fundalul aventurilor lui Milu este o lume postapocaliptică, în care natura a luat-o razna, probabil datorită activităților distructiv-genetice umane. Porumbul crește de trei ori mai mare și are frunze oțelite, grâul este cât un stat de om și scuipă săgeți otrăvite, floarea soarelui împroașcă cu semințe negre, dovleacul sugrumă cu lujerii iar conopida, ei bine, conopida este un fel de mină anti tanc. O viziune terifiantă, un final apocaliptic al umanității, în care Milu și mica comunitate din care face parte, un sătuc pierdut printre lanuri, își trece ziua secerând lanurile și tocând mărunt micile vești din lumea exterioară satului. Toată această distopică viață sătească, umanizată doar de mica poveste de dragoste dinte Milu și Ina, este strălucit prezentată în prima parte a romanului. La sfârșitul ei, când are loc atacul ce va schimba soarta lui mucea, deja mă simțeam parte din sat, îmi mijeam ochii la plantele de apartament, strângeam spasmotic pumnii și gândieam în cuvinte tari, țărănești. Așa mi-am adus aminte că am și eu o macetă în portbagajul mașinii. Ha, ha sunt pregătit Vegetal! A doua parte este călătoria. Mult mai dinamică și mai plină de aventuri. Dacă în prima parte este prezentată noua lume și regulile ei, în a doua se face trecerea de la acceptare și rațiune la rebeliune și fantastic. Milu, aflat la începutul adolescenței nu mai acceptă regulile sătești, se revoltă împotriva fatalismului celorlați plecând să-și construiască propria viziune asupra lumii, însoțit de căpitanul Nemo, căpitanul Val-Vârtej, Tractoristul și Ina cea imaginară. Călătoria lui Milu spre Dunăre, asemănătoare unei călătorii inițiatice, de maturizare, este presărată de momente incredibile cu viziuni în viitor, prezent și trecut. Milu trăiește intens toate aceste fantasme provocate de…. poate de oboseală, poate de lanurile din jur, poate de pomii sub care se odihnește. Frumusețea textului este sporită de aceste ieșiri din ritmul poveștii. Spre final nu am mai putut distinge între realitate și fantastic. Tot finalul este și partea mai puțin reușită a romanului. Poate e de gustibus, dar mie îmi plac finalurile mai clare. Aici poți specula prea mult. Pleacă pe Dunăre, se întoarec în sat, merge la Pitești sau crapă în groapă și este mâncat de rădăcinile porumbilor? Sper într-o continuare numită Antivegetal! O carte pe care o recomand oricărui cititor, fie el fan fantasy sau nu.

„Destinația mea: Stelele”, Alfred Bester, editura Leda

BESTER_Alfred_-_Destinatia_mea_stelele„Destinația mea: stelele” sau „Tiger, Tiger!” cum mai este cunoscută, este genul de roman care poate stârni pasiuni. Scriitorii William Gibson și Michael Moorcock au indicat romanul ca fiind preferatul lor din acest gen. Romanul a fost publicat în 1956 sub titlul „The Stars My Destination” de către Alfred Bester și prezintă aventurile lui Gully Foyle din momentul în care, supraviețuind pe o navă distrusă, conștientizează că a fost abandonat. Mânia și furia se transformă într-o dorință arzătoare de răzbunare. Romanul, confom spuselor lui Alfred Bester, combină aventurile lui Monte Cristo cu cele ale unui naufragiat din al doilea război mondial, pe lângă pluta căruia trec nave fără să oprească de frica unor ipotetice capcane. Foyle reușeste să se salveze singur și din aventură în aventură, una mai spectaculoasă ca alta, reușește să pună mâna pe obiectul urii și totodată să ajungă la marginea umanului și a umanității. Finalul este naiv și emoționant în același timp. Lumea în care trăiește Gully Foyle pare, la prima vedere, o lume obișnuită. Nu mult diferită de a noastră. Asta până când cercetăroul Charles Fort Jaunte, se teleportează sub ochii unor martori sceptici. A se citi cercetători. Fenomenul este studiat, disecat, clasificat și învățat sub numele de „jauntare”, moment în care se naște o lume distopică, în care oamenii nu mai folosesc mijloace de transport fizice, distanțele de ordinul sutelor de km sunt parcurse instant, nimeni nu mai este sigur, misoginismul capătă amploare, la fel și hoția, corupția și parvenitismul. Ca într-o veritabilă operă cyberpunk lumea este guvernată de megacompanii cu ierarhie de tip clan monarhic. Alfred Bester a scris acest roman după o perioadă petrecută în lumea benzii desenate, mai corect spus în lumea comicsurilor americane. A scris scenarii și texte pentru DC Comics la Superman, Green Lantern și altele. Stilul se simte și în dialogurile din roman, mai ales în a doua parte, dar și în rapiditatea schimbărilor de cadru, de registru, de sentimente! Foyle se îndrăgostește de fiecare femeie întâlnită făcând o pasiune devastatoare pentru cea mai puțin accesebilă și improbabilă iubit: fiica dușmanului de moarte. Este un roman bun, spre foarte bun. Mustește de idei. Eroul sau antieroul, Foyle, este când josnic, când sublim în idealurile sale. Dacă la început era un individ needucat și fără ambiții, încet, încet, și Alfred Bester este maestru aici, devine un om educat, invitat la mari recepții simandicoase, invidiat de bărbați și iubit de femei din înalta societate. Un adevărat Monte Cristo!

„Fereastra de sus”, Raymond Chandler, editura Nemira, roman polițist

fereastra-sus-raymond-165714Despre Philip Marlowe, prototipul detectivului american, este greu să mai spui ceva fără a repeta, ca o babă pisăloagă, aceleași și aceleași cuvinte de apreciere. Așa că sar peste el și urc un nivel mai sus, la autor. Când am citit prima dată un roman de Raymond Chandler am rămas cu gura căscată de uimire. Larg căscată. Veneam după clasicele cărți ale Agathei Christie, ale lui Georges Simenon și ale lui Arthur Conan Doyle serii întrerupte de ce se mai publica înainte de 89 și imediat după. Raymond Chandler a fost altceva. De la prima citire am fost încântat de superbele metafore și comparații. Și chiar înainte de a înțelege cu adevărat sarcasmul și cinismul detectivului i-am devenit fan. Chandler a avut succes de la primul roman publicat în 1939. Primul său roman, primul cu Marlowe. Au urmat alte șase romane care i-au adus o faimă mondială, l-au făcut milionar și l-au împins spre alcool. „Fereastra de sus”, publicat în 1942, este al treilea roman din serie și nu este văzut ca printre cele mai bune. Marlowe este angajat de o clientă bătrână, zgârcită și aparent putred de bogată să-i găsească nora fugită de acasă cu o monedă de aur de colecție. Cadrul perfect pentru ca Chandler să scrie despre cinismul și putreziciunea din înalta clasă americană. Și despre cum interesele polițiștilor se împletesc cu ale celor care au poziție socială înaltă și implicit putere. Și despre crime nerezolvate. Remarcabil, în acest roman, este comportamentul detectivului cu tânăra Merle, o fată abuzată psihic de angajatoare și ajunsă la marginea prăpastiei. Marlowe are o atitudine de cavaler, dar spre deosebire de nepriceputul său coleg cu pălărie de pai, este un cavaler în armură. Metaforele sunt superbe, la fel și dialogurile.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

ROMCON

Convenția națională a cluburilor și autorilor de science-fiction din România

BookReport

Science Fiction • Fantasy • Horror • Mystery & Thriller

Detectivii Apei Pierdute

managementul pierderilor de apa, water loss management

Mihail stories

Tot ceea ce ne putem imagina este real

Culorile din Farfurie

Un site de retete culinare in imagini. Va doresc o vizita placuta!

crimepieces

Sarah Ward, crime author and book reviewer

ULTRA FAIR PLAY 2017

ULTRA FAIR PLAY 2017 se amana pentru 2018

Literaturapetocuri.ro

Literatura pe tocuri

Victoria Blagoe

Mai întâi învață, apoi acționează!

schimbcartisf.wordpress.com/

BLOG DE SCHIMBAT CĂRȚI SFFH

Genesis Unu

Povesti scrise, nu povestite ...

Miloș Dumbraci

povești aspre, verzi, neîmblânzite, prinse-n vise reci, sălbăticite

New East Platform

high-quality analysis of Eastern Europe

C.H.E.R.I.E. - magazindevorbe

pravalia noastra virtuala - Narcisa & Cherie Stoica

Cristina Boncea

01.01.1998

%d blogeri au apreciat asta: