Interviu publicat în Gazeta SF


Alex Lamba m-a provocat cu un interviu. Primul, din câte știu eu.

Alex Lamba: Bună, Daniel, și mulțumesc pentru că ai acceptat invitația și pentru cartea pe care ne-o oferi ca premiu.

Eu: Salut, Alex și mulțumesc pentru invitație! Cât despre cartea oferită, vorba aia: plăcerea e de partea mea.

Alex: Vorbește-ne, te rugăm, despre tine ca cititor. Ce îți plăcea să citești acum zece ani, ce-ți place să citești acum?

Eu: Prea puțin mi-am schimbat gusturile de acum zece ani. Așa că, citeam ce citesc și acum: literatură (și tutoriale pentru programatori). Ah, contează genurile și subgenurile? Dacă da, voi spune că sefeul e o veche pasiune, care a debutat cu habar nu am ce, dar a explodat după citirea povestirii „Regii nisipurilor”, de George R. R. Martin. Devoram almanahurile Anticipația și orice carte SF scăpată de după tejgheaua librarilor. Oare câți ne mai amintim de vremurile în care cumpărai cărți bune împachetate în celofan cu diverse congrese ce prevesteau utopia pe Pământ? Așa mergeau lucrurile. În fine, eu alternez lecturile, fără o metodă anume. Cred că acum zece ani era la modă colecția Cotidianul. Am citit zeci de cărți din colecția aia, dacă îți vine să crezi.

Alex: Apoi, rotind cadrul, spune-ne ce încerci să transmiți prin ceea ce scrii, cum ai vrea să fii perceput ca autor?

Eu: Uneori, scrierea unei povestiri este ca o descărcare nervoasă, după multe ore de lucru, sau zile, sau luni. Nu are un scop în sine, sau dacă are, e unul egoist. Pe de altă parte, atunci când reușesc să transpun literar gâlceava ideilor din capul meu, tare mi-ar plăcea să transmit ceva de genul binedispunerii. Îmi cer scuze că divaghez, dar după comunism e greu să mai militezi pentru ceva anume. Pentru democrație? Pentru libertate? Pentru semnalizare la trecerea de pe o bandă pe alta? Sau, invers, contra prostiei? Sau a politicii? Sau a lui Iliescu? Nu știu dacă mai există mari curente intelectuale, așa cum au fost cele naționale sau pentru emanciparea femeii. Acum, suntem fiecare pe cont propriu. Marea literatură se scrie acolo unde există conflicte. La arabi de exemplu. Noi avem mize mici, eu în particular am mize mici. Așadar, cu cinism vorbind, scriu ca să-i fac pe cititori să se amuze și să se gândească la nemurirea sufletului. E o glumă, bineînțeles. La noi nemuritorii merg în patru labe în jurul bisericilor, în timp ce la ceilalți scot săbii din piatră seacă și urlă șacalic.

ameteli-postlumice-daniel-timariuAlex: Ești unul dintre cazurile cele mai atipice din breaslă, prin debutul simultan – nu greșim prea mult dacă spunem astfel, nu-i așa? – în două volume de proză scurtă aparținând unor genuri diferite. Spune-ne câteva vorbe despre pasiunea ta pentru SF, respectiv pentru literatura polițistă.

Eu: Citesc cu plăcere literatură mystery and thriller. Atât clasică cât și nordică sau americană. Îmi plac în mod special romanele lui Raymond Chandler, dar și ale lui Lee Child, Andrea Camilleri sau Anne Holt asta ca să-ți dai seama că pot citi o varietate mare de stiluri. La fel se întâmplă și cu literatura SF. Ca autori, preferatul meu are o tangentă la sf, poate uneori ceva mai mult, fără a fi însă un scriitor de science-fiction sută la sută: Kurt Vonnegut. Apoi curg maeștrii: Philip K. Dick, Margaret Atwood, William Gibson și mulți alții. Și, ca să revin la subiect, așa s-a întâmplat, să iasă ambele volume o dată. Nimic premeditat.

Alex: Prezintă-ne acum volumul „Amețeli postlumice”, cartea pe care o oferi ca premiu. Care e povestea ei? Care sunt poveștile poveștilor conținute în ea?

Eu: Inițial doream ca acest prim volum de povestiri SF să fie unul tematic, ceva de genul: viața și pățaniile unor extratereștrii pe Pământ. Cu invazii, cu întâlniri de diferite grade etc. Mă gândeam (și am și scris în sensul ăsta) să fac o scurtă prezentare fiecărei povestiri. De exemplu pentru povestirea care dă titlu volumului să scriu „cum ar fi dacă, în călătoriile noastre prin galaxie, ne-am întâlni cu ființe mitice, atât de diferite de noi, încât chiar coexistența noastră să fie mai degrabă improbabilă decît posibilă”. Șamd. Apoi am lăsat-o mai moale, deși ideea încă îmi dă târcoale. Una peste alta, am pus în volum atât povestiri de debut, cât și unele mai finisate, mai bine lucrate (sper!). Ce a ieșit, mie îmi place, rămâne însă să aflu și judecata cititorilor.

 

Restul interviului în Gazeta SF.

Lasă un răspuns

BookReport

Science Fiction • Fantasy • Horror • Mystery & Thriller

Detectivii Apei Pierdute

managementul pierderilor de apa, water loss management

Mihail stories

Tot ceea ce ne putem imagina este real

Culorile din Farfurie

Un site de retete culinare in imagini. Va doresc o vizita placuta!

crimepieces

Sarah Ward, crime author and reviewer

ULTRA FAIR PLAY 2017

ULTRA FAIR PLAY 2017 in 5-6 august, localitatea Stefesti, la 3 km de Slanic PH.

Literaturapetocuri.ro

Literatura pe tocuri

Victoria Blagoe

Mai întâi învață, apoi acționează!

schimbcartisf.wordpress.com/

BLOG DE SCHIMBAT CĂRȚI SFFH

Genesis Unu

Povesti scrise, nu povestite ...

Miloș Dumbraci

povești aspre, verzi, neîmblânzite, prinse-n vise reci, sălbăticite

New East Platform

high-quality analysis of Eastern Europe

C.H.E.R.I.E. - magazindevorbe

pravalia noastra virtuala - Narcisa & Cherie Stoica

Cristina Boncea

01.01.1998

truebrite

May all beings have happy minds.

