A boy and his dog (1975) – cronică de film

Articolul a fost publicat în revista Gazeta SF, nr. 80, noiembrie 2017, în rubrica Cinema SF.

Unul dintre primele filme SF pe care le-am admirat fără rezerve, a fost A boy and his dog (1975). Nici nu mai țin minte unde l-am văzut, la cinema mă îndoiesc, în acele vremuri nu cred că rula așa ceva pe marile ecrane din România. Așa că e posibil să-l fi văzut la sârbi sau pe VHS. Însă ce țin minte, cu siguranță, este că m-a impresionat foarte mult. Aventurile lui Vic (Don Johnson adolescent) și ale lui Blood, câinele său, au făcut pentru mine trecerea de la romanele de aventuri ale lui Mark Twain, Jack London, Daniel Defoe sau chiar Walter Scott, cu ai lor eroi mai tineri, adolescenți, mai săraci sau mai nobili, spre un alt gen de literatură și de filme. Spre science-fiction: Jules Verne, H. G. Wells sau Edgar Allan Poe. Cam în aceeași perioadă aveam să descopăr Colecția de Povestiri Științifico-Fantastice, editată de revista Știință și Tehnică și almanahul Anticipația. Și cam tot pe atunci am început să cumpăr autori români publicați în colecția Fantastic Club a editurii Albatros. Drept e că nu m-au impresionat.

A boy and his dog se încadrează ca tematică în cultura mai largă a frământărilor anilor 70, marcați de războiul din Vietnam (care s-a încheiat chiar în anul apariției filmului), de frica aproape patologică de un posibil război nuclear (amintirea crizei rachetelor din Cuba era încă vie) și în general de o neîncredere în cinstea și corectitudinea deciziilor guvernamentale. Acțiunea are loc într-o perioadă postapocaliptică, postnucleară. Totul e acoperit de nisip și pământ sedimentat, care ascunde privirii orașe întregi. Pentru a putea supraviețui băiatul și al său câine sunt nevoiți să fure, sau să sape intrând în magazine, teatre, case, de sus în jos, ca un anti Moș Crăciun, venit să ia, nu să dea. Civilizația este distrusă, puterea statală fiind înlocuită de o luptă acerbă pentru supraviețuire, legea făcând-o cel mai puternic. Comparativ cu Mad Max, primul din serie, apărut în 1979, în A boy and his dog nu există niciun fel de organizare, singura localitate, dacă pot să-i spun așa, prezentă în film, fiind o tabără temporară, în care diverși singuratici vin pentru a se spăla, a face sex sau a se uita la înregistrări video vechi.

Continuare…

Anunțuri

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )